Bicykl tvoří rám, dvě kola, dva pedály, řídítka a sedlo. Osvědčený design, který funguje už více než stovku let. Ale za touto zdánlivě jednoduchou konstrukcí se odehrává boj návrhářů o co největší efektivnost, o co nejmenší hmotnost, o ty nejideálnější jízdní vlastnosti. Ale je jeden výrobce, který vedle důrazu na bezpečnost a kvalitu vsadil také na co nejlepší estetický dojem. Kolo Arabesque italského výrobce Colnago je proto nazýváno uměleckým dílem a králem klasických bicyklů. Nejkrásnějším sběratelským kouskem z dílny legendárního Ernesta Colnaga, letos devadesátiletého italského konstruktéra, k němuž vzhlížejí celé generace závodníků slavných cyklistických podniků Giro d’Italia i Tour de France. „Kola dnes zdánlivě vypadají všechna stejná, ale není tomu tak,“ uvádí Ernesto Colnago „Červená vína také vypadají podobně, ale stačí se napít a poznáte ten rozdíl.“
O konstrukci kol Colnago něco ví. Ke konstrukci bicyklů se dostal už jako třináctiletý, když začal pracovat pro milánskou značku Gloria, která dodávala kola i závodníkům. Začínal jako pomocník svářečů a poté se přesunul na montážní linku. Také propadl závodění a pár cyklistických podniků vyhrál, ale nadějnou sportovní kariéru uťalo zranění, kvůli němuž musel montovat kola z domova. Uvědomil si však, že tím si dokáže vydělat mnohem víc než ve fabrice. Peníze vydělané na závodech investoval do rozjezdu vlastní dílny v domovském městě Cambiago, asi čtyřicet minut od Milána. V roce 1954 poprvé na smontované kolo vyvedl jméno Colnago, a tím začala jeho cesta k dnešní slávě. V průběhu let se z mladého mechanika stal uznávaný konstruktér a designér, dveře jehož dílny si podávala největší jména evropské cyklistiky jako Fiorenzo Magni a také nejslavnější závodník všech dob Eddy Merckx. Jen pro belgického šampiona Colnago postavil více než stovku kol — rámy se speciální geometrií, rámy na konkrétní závody a rámy vytvořené s ohledem na skutečnost, že Merckx zabíral silněji levou nohou. Právě na jeho stylu jízdy si Colnago vyzkoušel konstrukci vysoce pevného rámu, který musel odolat síle, s níž trojnásobný mistr světa a pětinásobný vítěz prestižní Tour de France i Giro d’Italia šlapal do pedálů. Model Master postavený pro Merckxe byl nejen vysoce funkční, ale splňoval i vysoké estetické nároky, a tak byl vystavován v newyorském Museum of Modern Art.
Vedle svého jména tehdy začal Colnago bicykly označovat žaludovým esem, jemuž však Italové říkají poetičtěji asso di fiori čili květinové eso. Chtěl tím světu oznámit, že jeho cílem je stát se esem ve světě kol. Ale jeho jméno už bylo beztak pojmem, protože s modely této značky jezdci vyhrávali jedny závody za druhými. V roce 1981 toho byli svědky i fanoušci cyklistiky na mistrovství světa v Praze, které tehdy na Colnagu vyhrál Belgičan Freddy Maertens.
Své výsadní postavení italský konstruktér ještě upevnil roku 1986, když začal spolupracovat s jinou italskou legendou — automobilovou značkou Ferrari. Spolu s jejími konstruktéry vytvořil první kolo z velmi lehkého, přesto neobyčejně pevného uhlíkového vlákna karbonu, které v průběhu let ovládlo výrobu kol a stalo se nejrozšířenějším materiálem.
Ocel začala ustupovat ze scény. Snad jako labutí píseň tohoto materiálu vznikl o pár let dříve opěvovaný model Arabesque. Ernesto Colnago jej navrhl roku 1984 na oslavu třicátého výročí založení své značky jako vrchol svého dosavadního konstruktérského umu, jako ztělesnění zručnosti a technologických inovací, jež do stavby jízdních kol za ty tři desetiletí vnesl, jako poctu klasickým bicyklům.
Arabesque tvoří na první pohled obyčejný rám, kostra, ke které se připojují kola, pedály, řídítka a sedačka. Korpus, jejž si může každý cyklista vybavit a dozdobit podle svého. Za svou výjimečnost a všechny ty superlativy, jimiž je častován, vděčí nejenom prvotřídní, pevné italské oceli, ale především svému poznávacímu znamení — spojkám čili mufnám, jak říkají cyklističtí nadšenci. Jde o komponenty spojující trubky tvořící rám kola. U řídítek se mufny lesknou chromovým provedením, pod sedlem a u pedálů nesou barvu zbytku rámu. Zatímco na většině kol jsou spojky obyčejného tubusovitého tvaru, v případně Arabesque dostaly ladné tvary v maorském či arabském slohu.
„Název kola je odvozen od způsobu zpracování spojky, jež připomíná arabesku (arabský ornament),“ říká Ernesto Colnago. „Souvisí to s tím, že rád experimentuji s novými tvary a protože mám rád krásné, mimořádné věci, k nimž spojky z Arabesque náleží. Vyrábějí se celé ručně, je to klenot.“
Po pár letech však jeho výrobu ukončil a z Arabesque se stal vyhledávaný sběratelský objekt. Až před sedmi lety jeden z jeho konstruktérů našel v dílnách zachovalé zdobné mufny, a Colnago se rozhodl slávu svého modelu oživit. Stejně jako mufny vzniká celý rám ručně v dílně domu, v němž bydlí sám Ernesto Colnago. Několik mechaniků ručně pájí ocelové trubky a dávají bedlivý pozor, aby přesně dodrželi rozměry a úhly — sebemenší odchylka by mohla vést k odlišnému sklonu některých spojů, a tím ke zhoršenému chování kola. I když je Arabesque pro cyklisty designovou lahůdkou, „na prvním místě je bezpečnost, teprve pak všechno ostatní“, říká Colnago.
A jak tohle umělecké dílo mezi koly jezdí? „Ocelový rám pod cyklistou pracuje a díky vyšší váze oproti karbonu mu servíruje nezaměnitelnou zpětnou vazbu,“ říká zapálený cyklista Vladan Hájek, který bicykly Colnago v Česku zastupuje. „K tomu pohled pod sebe na chromované díly i odlesky paprsků od metalickým lakem pokrytých profilovaných trubek je balzámem pro duši. Tomuto kolu nesluší tachometr, takže si jezdec může užít skutečně každé šlápnutí. Spěch není na místě. Největším luxusem je čas.“