Zatímco mnozí řeší zvýšení váhy z důvodů, jako jsou silniční kotoučové brzdy a bezdušové pneumatiky a kola, další hlavní proměnou je aerodynamický odpor – nebo přesněji snaha mu čelit.
Dnes je možné postavit dokonalé silniční kolo s kotoučovými brzdami, které váží méně než 6,8 kg. Problém je v tom, že tato kola by byla pro závodění pomalejší než ta těžší a aerodynamicky účinnější, s výjimkou těch nejprudších stoupání.
Přestože je např. Tour de France známá svými horami, není jen závodem do kopců. Ve skutečnosti, přestože jde o jednu z nejhornatějších túr posledních let, se jede v průměrné rychlosti více než 41 km/h.
Výzvou pro značky kol je proto postavit kolo, které je co nejvíce aerodynamické, ale zároveň dostatečně lehké. V současné době se musí někde dělat kompromisy.
Průměrné kolo Tour de France v roce 2023 váží tedy 7,451 kg. Colnago V4Rs Tadeje Pogačara je s váhou 7,245 kg jedno z nejlehčích. Ve srovnání s loňským závodem, kde byla průměrná hmotnost kol 7,92 kg, klesla váha o více než 450 g.
Kdyby úvodní etapy letošního závodu obsahovaly pořádné hory, pak bychom pravděpodobně viděli v průměru ještě lehčí kola. A vzhledem k tomu, že Tour de France 2024 začíná etapou (z Florencie do Rimini v Itálii) se sedmi kategorizovanými stoupáními a převýšením 3800 m, možná se toho dočkáme už příští rok.
Vyvinout kolo pro nejlepší výkon ve všech závodních podmínkách je těžká práce, zvláště když výchozím bodem je kolo, které je vítězem všeho druhu jako Tour de France, monumentů (Lombardie), klasik (Strade Bianche na dlažebních kostkách), sprinterských dojezdů atd. Jediný možný způsob, jak se vyvíjet bez zanedbání jakýchkoli detailů, je pracovat přímo a neustále v kontaktu s nejlepšími a nejnáročnějšími jezdci na světě.
Evoluce Colnaga V4Rs se tedy dotkla všech oblastí. Aerodynamiky, hmotnosti, dynamické tuhosti, geometrie i odolnosti konstrukce a všechny nové díly prošly stejně přísnou kontrolou.
V4Rs byl koncipován jako plně integrovaný systém. Při práci na aerodynamice za účelem snížení celkového odporu vzduchu musí být všechny komponenty vyvinuty a testovány společně, aby se prokázaly celkové výhody. Proto jsou všechna prezentovaná data získána s jízdním kolem v konfiguraci připravené na závod, což znamená, že je plně vybaveno a s 2 košíky na láhve. Tento proces návrhu a vývoje začal od přední části kola, která má obrovský dopad na odpor prostřednictvím svého tvaru. Optimalizace přední oblasti rámu zahrnovala evoluci hlavové trubky. Její tvar byl přepracován a dokonale integrován, byla vyvinuta nová lehká vidlice (navržena tak, aby umožňovala prostup pneumatiky až 32 mm) a nový kokpit. Výsledkem je, že celá přední část má výrazně menší aerodynamický odpor.
Novým kokpitem CC.01 dokázalo Colnago snížit aerodynamický odpor až o 16 % ve srovnání se staršími kokpity a dokázalo optimalizovat další proudění vzduchu při dopadu na komponenty. Tento aerodynamický vývoj byl proveden bez zmenšení celkové tuhosti, která je stejně důležitá jako aerodynamika ve sprintu a akceleraci.
Velikosti a pocit
Na základě vstupů profesionálních jezdců je geometrie (zejména dosah) revidována. Pro V4Rs je vztah mezi délkou sedlové trubky a dosahem téměř lineární, což znamená jednodušší a přesnější výběr velikosti a více možností ladění polohy pro každého jezdce.
Robustnost, odolnost
V4Rs výrazně zlepšuje odolnost nejexponovanějších částí, které mohou být vystaveny nárazům. Jde například o zcela nově navržené sedlové vzpěry, které jsou kromě toho aerodynamičtější a také výrazně zlepšují odolnost proti ohybu a nárazu. V4Rs také minimalizuje potřebu údržby nových hlavových složení poskytovaných společností CeramicSpeed, která využívají technologie SLT s unikátními částmi z pevného polymeru a nerezové oceli.
Co o kole říká Tadej Pogačar:
„V4R je opravdu lehké a tuhé kolo. Je velmi citlivé. Pro mě je skvělé ve stoupáních do útoků, protože když sešlápnete pedál, kolo jede opravdu dobře. To pomáhá útočit rychleji. Cítím se sebevědomě a moc mě baví.Na kole potřebujete pohodlí, protože máme tak dlouhé etapy. Nejde jen o rychlost a lehkost; je to také o pohodlí. Je opravdu důležité, abyste se po šesti hodinách na kole necítili úplně zničení, takže... naše kolo je na to přímo ideální“.